Obrat není zisk - chyba začínajících podnikatelů a jak to změnit
archiv yourchance o.p.s
Přemýšlela jsem, kde se toto chybné zaměření bere. Řekla bych, že je to tím, že řada učebnic, podnikatelských seminářů, ale i dotazy bank před poskytnutím úvěru se točí právě kolem výše obratu. Bohužel to pak začínající podnikatele zavádí podle mých zkušeností do slepé uličky.
Po roce, dvou, když už situace začíná být těžko zvladatelná, se pak na nás obrací lidé, kteří do podnikání šli s nadšením a věřili, že jejich profese je to, co je uživí na volném trhu, a slyšíme stále totéž - pracuji od rána do večera, zakázek mám dost, ale stejně ty účty nějak nevychází. A to se bavíme o profesích napříč obory, ať už se jedná o veterináře, kadeřnice, účetní, ale i výtvarníky a nejrůznější řemeslníky.
Proč? Vždyť je to přeci tak jasné! Obrat není zisk…
Omyl! To, že si něco přečtu, ještě neznamená, že to umím a že tomu rozumím!
Věřím, že z následujících řádků budou rozčarované hlavně vaše účetní, ale věřte mi, že ony si s tím poradí, když jim vše řádně zdokladujete. Pohled účetní a pohled obchodní je velmi odlišný. Účetnictví je pohled do minulosti. Pohled, který Vám nabízím já tímto článkem, je pohled do finanční budoucnosti, kterou jste schopni řídit.
Takže malá rada všem, kteří by chtěli začít, nebo chtěli zrevidovat své aktuální podnikatelské výsledky: ŘIĎTE SVÉ PODNIKÁNÍ PŘES CASHFLOW.
Jednak je důležitý pojem „řídit své podnikání“. Skutečně je i pro živnostníky a drobné podnikatele důležité svou firmu řídit. Dát si pár hodin v měsíci skutečně prostor a rozmyslet si, co jsou priority v dalším období, zhodnotit pro sebe minulost a udělat potřebné změny.
Druhá část věty je důležitá úplně stejně „řídit přes cashflow“. Peníze jsou hybnou silou podnikání. Buď je vyděláváte a máte a můžete své podnikání rozvíjet, nebo je nemáte a stojíte na brzdě svého vlastního ferrari v okamžiku, kdy by se mělo hnát silou všech svých koní kupředu.
Základní premisou přístupu „řízení přes cashflow“ je myšlenka, že PODNIKÁNÍ JE OBCHOD, KTERÝ GENERUJE ZISK. TENTO ZISK JE VYJÁDŘEN FINANČNÍ ČÁSTKOU, KTERÁ SE ROVNÁ ROZDÍLU MEZI PŘÍJMY, VÝDAJI A INVESTICEMI V TOM KTERÉM ČASOVÉM OBDOBÍ. (*Tady vyděsím účetní poprvé, protože ziskem míním hotové peníze, které máte na účtu nebo v pokladně, nikov zisk účetní.)
Vzhledem k tomu, že naše kultura je zvyklá fungovat na měsíční bázi (nájemné, výplaty zaměstnancům atd.) je tímto základním časovým úsekem kalendářní měsíc. Zásadním pro tento způsob řízení je fakt, že počítáme pouze s penězi, které nám v daném měsíci na účet přijdou, případně které vydáme. Možná se vám zdá můj popis zjednodušený, až banální, ale není nic smutnějšího než pohled na živnostníka nebo majitele malé firmy, který má vyfakturováno, vykazuje zisk a krčí rameny se slovy: „Prý JSEM V ZISKU, ALE KDE JSOU MÉ PENÍZE?“
Začněme tedy pěkně od začátku...
1) Naplánujte potřebné měsíční investice
Do investic můžete zahrnout vše, co rozvíjí vaši podnikatelskou činnost a zvyšuje potenciál získání nebo udržení zákazníků. Můžete sem zařadit nákup nových technologií, náklady na obchodní cesty (benzín, hotel), telefony, další vzdělání v oboru, ale i členství v asociacích a klubech, pokud to není primárně zábava, ale prostředí, kde navazujete obchodní vztahy. Beze sporu jsem patří i platba za ochranné známky, částky na podporu prodeje a peníze, které plánujete mít k dispozici na pracovní obědy a schůzky (tzv. repre). A teď už jsem podle účetních ztratila zdravý rozum úplně! Jak mohu dát repre do investic? Z obchodního hlediska, tedy z hlediska cashflow, se jedná o jednu z nejdůležitějších investic. Jak byste jinak mohli pečovat o vztah s některými klíčovými zákazníky, když byste je občas nevzali „někam ven“, mimo kancelář, kde se obchoduje tisíckrát snáz.
2) Naplánujte potřebné měsíční výdaje
Mezi výdaje zahrňte všechny nutné měsíční platby jako splátky (úvěr, leasing, hypotéka), pojištění, ale i fixní platy zaměstnanců a všechny související daně a poplatky, nájemné, internet, svou měsíční odměnu a výdaje na provoz kanceláře, platby za opravu auta a všechny další podobné měsíční výdaje.
Když své plánované investice a výdaje sečtete, vyjde vám číslo s velkým mínusem na začátku. A to je dobře! Protože teď přichází moment, kterému já osobně říkám TLAK NA MOZEK. Musíte totiž najít dostatečně velký ZISK ve svých zakázkách, který vám všechno potřebné pomůže pokrýt. A záměrně říkám zisk, ne obrat. Do kolonky příjmů je totiž dovoleno psát jen částky zisku, který na jednotlivých zakázkách máte.
Malý příklad: Pracovali jste na zakázce pro firmu ABC. Fakturovali jste 150.000, náklady byly 130.000. Hrubý zisk je 20.000. Fakturovali jste v 15.7., ale splatnost je dohodnuta na 90 dní, takže v tabulce řízení cashflow se vám údaj 20.000 Kč objeví až v říjnu. Stejně jako z druhé zakázky pro firmu XY, kterou zrealizujete v září, splatnost bude v říjnu, vyfakturujete 60.000, díky nízkým nákladům zisk bude 30.000. Tato částka se objeví v tabulce řízení cashflow také v říjnové kolonce.
Co tento malý příklad deklaruje? Nejčastější chybu začátečníků, kteří se obvykle radují v okamžiku, kdy vystaví fakturu. Drobné doporučení: počkejte s oslavami, až budou peníze na účtu!
Ale zpět k tabulce řízení cashflow. Položka číslo 3 a 4 jsou příjmy. První z nich jsou příjmy tzv. pasivní, následují příjmy aktivní.
3) Najděte zdroje pasivních příjmů
Příjmy pasivní jsou příjmy, pro které nemusíte vy, ani vaši zaměstnanci nijak usilovně pracovat. Sen každého podnikatele! OK, zpátky do reality. Jsou to příjmy z pronájmu, online prodeje apod. Jednou jste zainventovali peníze, čas, úsilí a teď sklízíte ovoce na pravidelné měsíční nebo jinak pravidelné bázi.
4) Najděte zdroje aktivních příjmů
Sepište si jednotlivé zakázky, na kterých pracujete. Případně si rozdělte aktivní příjmy podle jednotlivých zdrojů aktivit, nebo najděte jakýkoliv klíč, který vám umožňuje udělat si přesný přehled o svých zdrojích příjmů. Nezapomeňte, že sem píšete pouze zisk z každé zakázky!
A teď jdeme do finále!
Nepodařilo se vám pokrýt všechny plánované investice a výdaje? Přemýšlejte usilovněji, kombinujte, ale buďte realisty! Nejde o to vykouzlit čísla na papíře, ale vytvořit si plán, který vám pomůže utřídit si priority v následujícím období. Pokud už nevíte kudy kam a příjmy v daném období už nelze navýšit, začněte snižovat výdaje! Jestliže jste snížili výdaje na optimální úroveň, protože každý máme v podnikání určité výdaje, přemýšlejte, kterou investici můžete odložit, aniž by to ohrozilo fungování vašeho podnikání.
Cílem by mělo být vytvořit si finanční rezervu na 6-12 měsíců fungování dopředu.
Jestliže vám vychází rozpočet tak, že vám umožňuje vytvořit volné finanční prostředky, gratuluji!
Posunuli jste se do další úrovně hry zvané podnikání! A to je ZREALIZOVAT PLÁN, který jste právě vytvořili. Ale na tohle téma si budeme povídat někdy příště :o)
***
Jana Merunková
Nejsem šéf, jsem zákazník
Kdo by čas od času ve firmě neřešil situaci, že není hotovo, co hotové mělo být, že se práce na splnění cílů zpožďuje... Kdo by si v tu chvíli nepřál mít ve svém slovníku kouzelnou větu...
Jana Merunková
Jak jsem přežila kočičí válku
Jsme kočičí rodina. Všechny generace holek na fotkách, babičkou počínaje, jsme od mala vždycky obklopené kočkami. Máma má fotku, kdy s ní sedí kočka v kočárku, stejně tak já i moje ségra, teta i její holky...
Jana Merunková
Žena je jako zahrada
Žena je jako zahrada. Pecuješ-li o ni, bude nejkrásnějším a nejúžasnějším místem, kde chceš trávit čas.
Jana Merunková
Výlet do New Yorku
Loni jsme se s Miladou vydaly na pár dní za velkou louži. Text jsou vlastně emaily, které jsem psala svým rodičům. Četlo je i pár známých a vyhecovali mě vydat je jako cestovatelskou povídku na blogu. Tak tady je...
Jana Merunková
Cena svobody aneb siamská dvojčata
Důvodů, proč lidé přemýšlejí o tom, že si pořídí živnostenský list a začnou podnikat sami na sebe, je řada. Myslím, že souhrnně bychom je mohli nazvat nezávislost nebo svoboda.
Jana Merunková
Příběh o hvězdě
Hvězda zazářila! Úspěch, který nikdo nečekal, který překvapil, prostě se udál přes noc... Najednou je všude plno nadšení a zdá se, že není nic lehčího než uspět.
Jana Merunková
Dobrovolnictví – jedna z cest na trh práce
Když se řekne „dobrovolnictví“, většinu lidí napadnou dvě další slova ... práce zadarmo. A když k tomu přidám ještě poznámku „jedna z cest na trh práce“, zní to jako absolutní protimluv, nebo dokonce nesmysl. Je tomu opravdu tak?
Jana Merunková
Dopis Olze
Bylo mi něco přes dvacet, Olga byla na jednom ze životních vrcholů. Vystřihla jsem si z novin rozhovor, který v té době poskytla o své cestě k titulu Vedoucí podnikatelky světa. ...
Jana Merunková
Zpěv slavíka
Krátká povídka „Pane ...,“ dotkne se jemně ošetřovatelka ramene postaršího muže v křesle. „Pane, probuďte se.“ Muž otevře oči. Pokoj je zalitý ranním sluncem. Babí léto brzy ustoupí sychravému podzimu ...
Jana Merunková
Naše země potřebuje leadery
Pokud si snad myslíte, že se jedná o jeden z mnoha článků na téma volby, můžete být v klidu. Ráda bych se dnes zamyslela nad otázkou, kterou jsem dostala od gymnazisty, v jehož třídě jsem vedla workshop. „Chtěl bych být hrdý na svou zemi,“ řekl mladík, „ale moc mi to nejde. Jak jste na tom Vy?“
Jana Merunková
O rodinném podnikání s Jindřichem Procházkou, majitelem Sapeli
Když Vám někdo řekne, že je mu 86 let a je stále aktivní v podnikání, tak Vás to možná překvapí a pomyslíte si, že to je úctyhodné. Když řekne, že firma dělá obrat přes miliardu ročně, představíte si spíš firmu se zahraničním kapitálem, než firmu ryze českou, vybudovanou po revoluci z krachujícího dřevařského závodu. A když navíc dodá, že už více jak 10 let „žijí za své“, bez úvěrů, máte potřebu smeknout... Na setkání Asociace rodinných firem jsme měli možnost vyslechnout příběh Jindřicha Procházky, majitele firmy Sapeli.
Jana Merunková
RODINNÉ PODNIKÁNÍ - VÝZNAMNÝ STABILIZAČNÍ PRVEK EKONOMIKY
Rozhovor Jany Merunkové s jedním ze spolumajitelů rodinné banky - banky Gutmann, panem Gordianem Gudenusem.
Jana Merunková
Poradci Bohatého táty v Praze
Jméno Robert Kiyosaki slyšel asi každý, kdo se někdy jen trochu zajímal o vydělávání peněz jiným způsobem, než že člověk bude chodit 40 let do práce. Kdo stojí za fenoménem, kterému se říká Rich Dad, je nasnadě. 5.2. byli v Praze k vidění, a hlavně ke slyšení čtyři z Robertových poradců. A skutečně to stálo za to. Tady je pár poznámek z mého zápisníku...
- Počet článků 14
- Celková karma 9,54
- Průměrná čtenost 1218x
Seznam rubrik
Oblíbené knihy
- John Maxwell: 21 nevyvratitelných zákonů leadershipu
- John Maxwell: 5 úrovní leadershipu
- Napoleon Hill: Jak přelstít ďábla