Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Naše země potřebuje leadery

Pokud si snad myslíte, že se jedná o jeden z mnoha článků na téma volby, můžete být v klidu. Ráda bych se dnes zamyslela nad otázkou, kterou jsem dostala od gymnazisty, v jehož třídě jsem vedla workshop. „Chtěl bych být hrdý na svou zemi,“ řekl mladík, „ale moc mi to nejde. Jak jste na tom Vy?“

            Následovala salva smíchu jeho spolužáků. Nad svou odpovědí jsem nijak dlouze nepřemýšlela. Vím o sobě, že jsem patriot, jsem hrdá, že jsem Češka. Poté se rozvířila velmi zajímavá diskuse na toto téma… Samozřejmě padaly komentáře k volbě prezidenta a k morálnímu kreditu našich aktuálních politiků. Přiznávám, že v tomto kontextu, je těžké stát za tím, že jsem hrdá. Ale národní hrdost nevychází podle mne pouze z momentální situace.

            Cestou domů se mi otázka stále honila hlavou. Donutila mne podívat se dokonce na wikipedii, jak to s tím patriotismem vlastně je. Zjistila jsem, že patřím k myšlenkovému proudu, který se nazývá morální patriotismus. Aha! Proto považuji za důležité připomínat si jména jako Komenský, Hus, Masaryk, ale i Baťa, nebo Horáková.

            Jak bude jednou ale tento výčet jmen pokračovat, když řada lidí v situaci, že mají někde v zahraničí říct, že jsou Češi, začne přemýšlet, jestli se k tomu přiznají. Jejich nejsilnějším argumentem je, že jsme národ zlodějů a švejků. Těžko říct. Já osobně si myslím, že svou národní hrdost člověk utváří ze tří základních ingrediencí: z duševního postoje, z morálních zásad, které ctí  a šíří kolem sebe, a z ochoty měnit sebe a své okolí tím, co sám dělá a jaký je.

            Pokud se budu dívat na své okolí s negativním postojem, uvidím nečestné politiky korumpované ještě více nečestnými rádoby podnikateli, rozvrácenou morálku ve sportu a všechny možné aféry a kauzy v této oblasti, drobné zlodějíčky, kvůli kterým v některých okolních státech mívali v obchodech cedulky „Češi, nekraďte!“ Uvidím i znuděnou mládež opovrhující svými učiteli a rodiče, kteří nezvládají výchovu svých výrostků. Pokud nebudu ctít morální zásady, možná přitakám těm, kdo říkají, že korupce může být v některých případech i užitečná. Pokud mi bude jedno,  co se děje v sousedství, nebo jestli mohu změnit přístup k tomu, co dělám, nebo jestli budu neustále poukazovat na své nenaplněné nároky, tak pravděpodobně zjistím, že mé češství dostává trhliny a moje národní hrdost se válí v blátě u kotníků.

            Co když ale chci vidět desítky myslitelů, vědců, umělců, sportovců a čestných podnikatelů, kteří celá staletí přináší světu jedinečné hodnoty, ať už morální, nebo kulturní, stejně jako společenské. Co když chci vidět dnešní mladé lidi, kteří s odhodláním jdou za svými životními cíli, přes překážky, proti proudu. Co když preferuji bavit se o těch, kteří mají o tuto zemi upřímný zájem a nehledí na to, kolikrát bylo jejich jméno nebo fotka v novinách, ale jsou ochotni pro lidi ve svém okolí udělat něco navíc, vzít si svůj díl odpovědnosti a zařídit, aby se správné věci děly.

            A tady jsme u toho. Myslím, že to začíná u každého z nás. Jací vlastně jsme? Dáváme ze sebe to nejlepší? Skutečně? Ve všem, co děláme? Jsme ochotni přinášet návrhy řešení v okamžiku, kdy si ostatní jen stěžují? Jsme ochotni ujít pověstnou míli navíc, když ostatní frflají, že se vůbec musí pohnout z místa? Řekneme: „Já to udělám!,“ když lidé kolem přemýšlejí, jak se vyhnout práci? Takhle se totiž rodí legendy, na které je pak celý národ hrdý. A když ne národ, tak třeba město, nebo komunita. A možná je úplně jedno, jestli je na vás hrdý národ. Důležité je mít možnost otočit se kdykoliv ve svém životě a moct říct, že to stálo za to. A věřte mi, že takového života si někdo druhý všimne. Myslím, že naše země potřebuje leadery!

Autor: Jana Merunková | středa 6.11.2013 19:50 | karma článku: 12,10 | přečteno: 615x
  • Další články autora

Jana Merunková

Nejsem šéf, jsem zákazník

Kdo by čas od času ve firmě neřešil situaci, že není hotovo, co hotové mělo být, že se práce na splnění cílů zpožďuje... Kdo by si v tu chvíli nepřál mít ve svém slovníku kouzelnou větu...

12.2.2024 v 2:01 | Karma: 9,55 | Přečteno: 412x | Diskuse| Ekonomika

Jana Merunková

Jak jsem přežila kočičí válku

Jsme kočičí rodina. Všechny generace holek na fotkách, babičkou počínaje, jsme od mala vždycky obklopené kočkami. Máma má fotku, kdy s ní sedí kočka v kočárku, stejně tak já i moje ségra, teta i její holky...

24.8.2021 v 18:28 | Karma: 23,75 | Přečteno: 635x | Diskuse| Letní povídka

Jana Merunková

Žena je jako zahrada

Žena je jako zahrada. Pecuješ-li o ni, bude nejkrásnějším a nejúžasnějším místem, kde chceš trávit čas.

5.6.2021 v 9:03 | Karma: 12,97 | Přečteno: 385x | Diskuse| Poezie a próza

Jana Merunková

Výlet do New Yorku

Loni jsme se s Miladou vydaly na pár dní za velkou louži. Text jsou vlastně emaily, které jsem psala svým rodičům. Četlo je i pár známých a vyhecovali mě vydat je jako cestovatelskou povídku na blogu. Tak tady je...

16.2.2019 v 16:33 | Karma: 19,17 | Přečteno: 1089x | Diskuse| Cestování

Jana Merunková

Cena svobody aneb siamská dvojčata

Důvodů, proč lidé přemýšlejí o tom, že si pořídí živnostenský list a začnou podnikat sami na sebe, je řada. Myslím, že souhrnně bychom je mohli nazvat nezávislost nebo svoboda.

5.1.2017 v 10:40 | Karma: 13,46 | Přečteno: 365x | Diskuse| Ekonomika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 14
  • Celková karma 9,55
  • Průměrná čtenost 1218x
Podnikatelka, spoluzakladatelka a ředitelka yourchance, o.p.s. a Zámek Hluboš z.ú., ale také autorka knížky Mise Lombok, pohádek a poezie a člověk s řadou dalších aktivit... více na www.yourchance.cz a www.merunka.biz